Sunday, August 8, 2010

kanak-kanak itu....

salam

dh 2 minggu mengajar kat kafa TJ tu, walopon baru lagi tp rase mcm dh byk pengalaman suka dan duka dikutip, cewah~~ mencabar mmg mncabar, tp dont tell me life is easy, if not this, then it will happen in other way, cewah~~

aritu penah tny sorg kanak2 ni,
saya: "syahida2, syahida anak bongsu ke?"
kanak2 itu: " tak la"
saya: "pastu, syahida anak berapa?"
kanak2 itu: "anak yg terakhir"
saya: "ooo (senyum je le)"

ingtkan dia je tk tau, rupe2nye satu kelas tk tau...

murid2: "ustazah2..."
saya:"ye......"
murid2:"anak bongsu tu ape?"
saye:" (senyum), anak bongsu tu anak yg last skali dlm keluarga"
murid2: ''emmm...*muka blur*
saya:(tarik napas)''anak bongsu tu adik-beradik kita yg terakhir,klu anak sulung tu, adik-beradik yg pertama,klu adik-beradik kita ada 3 org je, yg ketiga tu anak bongsu, klu adik-beradik kita 5 org, yg kelima tu ank bongsu la, paham tak?" (tgk muka diorg semua dgn harapan diorg paham)
murid2: ooooooo...
saya : (lega)

kdg2 kelakar gak budak2 ni, tp time diorg malas membuat latihn/nota, time diorg bising, time melawan ckp,time cakap tk mkn saman, mmg la ada terasa gak, tp pikir2, buat ape la nk marah, nonsense for nothing, takut klu aku ni marah2, nnt ilmu yg dok smpi kat mereka tu tk berkat pule, dh saya ni gurunya... istighfar byk2 kali..

pengalaman pengalaman, and im still counting for the good memories and good lessons to carry on....

okeh, things to do in FUTURE(perancangan jangka pendek):
-konvo lusa(10hb 8 2010)
-abiskan mengajar syllabus semua subjek sblum abis ramadhan(chayok)
-abiskan tadarus al-quran 30 juzuk sblum syawal(tk penah abis lagi, adoyai)
-buat kuih raya(masa mengasah bakat, heh)
-pegi sabah(pas raya)
-balik sabah, carik kerja....

perancangan jangka panjang
-klu dpt keje(moga2 dpt,amin), keja setaun dua..mahu beli kereta sebijik, tk perlu besau2 maupun cantek jelita, cukup la skdr kereta cukup serba-serbi, boleh jalan menuju destinasi, hihi *target seblum umo 26 dh ada keta, aminnnn
-beli rumah sendiri sebijik sebelum umor 30 tahun, aminnnnnn
-umrah atau/dan haji brsama bonda ayahanda tercinta, aminnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

wooh,life is just begun~~

Rabbi, help me guide me....

2 comments:

Laiyyinur Harir said...

WAU!! bestnye nak gi sabah! nak gi ziarah sape tue intan?? hee~~

intanhafizah said...

nak pegi jadik nursery utk anak sedara.. hihi =)