Thursday, February 23, 2012

23-2-2012

Salam

today is the day. hari dimana abah dilahirkan.
setiap tahun, tarikh ini tiba. setiap tahun, abah meningkat usia.
uban-uban makin putih warnanya.
kedut-kedut makin berkedut kerutnya.
tapi abah masih abah.
yang meletakkan anak-anaknya diatas segala keutamaan.
melebihi keutamaan diri abah sendiri.

aku mungkin makin dewasa.
tapi dimata abah.
aku masih anak kecil.
yang butuh diperhati.

dulu tika aku demam.
abahlah yang membawa aku ke klinik.
mamalah yang berjaga malam menjagai aku.

kini tika aku demam.
masih abah yang membawa aku ke klinik.
masih mama jugalah yang berjaga malam menjagai aku.

dihari ulangtahun kelahiran abah ini.
aku masih demam.
tiada kekuatan didalam diri.
justeru aku memandang wajah abah
aku lihat kekuatan
maka lahirlah kekuatan dalam diri.

jika aku butuh menyenaraikan jasa abah untuk aku.
walau tujuh lautan juga akan habis sebelum habis dakwat pen untuk aku menulis.
tiada terbanding
tiada terbalas

aku tak mau membalas jasa abah aku mau pun jasa mama aku.
bukan kerna aku tak mau.
tapi aku tak mampu.
lantaran tiada terperi kasih mereka.

mereka ada ketika dunia seanteronya tiada.
mereka memberikan segalanya walaupun mereka tiada apa.

Ya Allah.
yang Maha Mencinta.
Cinta lah abah
Cinta lah mama
melebihi segala kecintaan di dunia.
biarlah cintaMu yang menyelamatkan mereka.
yang memayungi mereka.
yang membimbing mereka.

sampai syurgaMu.
tempat dimana cinta itu bermula dan kekal untuk selamanya.



-intanhafizah-

No comments: