Saturday, October 13, 2012

wanita itu saya


assalam



saya wanita, wanita biasa saja, takde apa yg istimewa, tapi sy gembira, dan bahagia, kerana sy ciptaan Dia, yg mencintai saya, seadanya saya, secara luar biasa, dan secara sempurna...






dulu,

saya trtanya-tanya, apa kurangnya wanita, apa halangan wanita, ke sana  ke sini harus brtanya, keluar rumah harus menutup segala, dalam rumah harus menjaga semua, di mana-mana harus brlembut tk semena, ke 
masjid  ke pasar ke bandar ke kampung ke sekolah asyik bimbang dengan fitnah takut2 melanda..






sehingga dalam ibadat juga ada halangannya...

setiap bulan ada 'cuti' dari solat dan puasa, hatta qur'an tidak boleh dipegang apalagi dibaca,
berzikir-zikir sahaja....






malahan dalam keluarga juga nampak kurangnya,

prbezaannya nampak ketara, bila anak lelaki yg menjengah ke dunia, sekampung rasa bangga, dicanang-canang sebagai waris keluarga, hairan bila anak gadis pula yg menjengah ke dunia, mungkin syukur itu ada, tapi jelas ada kekurangan pada senyuman mereka, pada kata-kata mereka, pada perhatian mereka dan pada kasih sayang mereka. tapi mereka lupa, jasa rahim siapa yang melahirkan mereka...







apalagi dlm masyarakat amnya,

bila kami brmasyarakah di zaman muda remaja, lihat saja siapa yg brsuara, apabila wanita yang bersuara dan apabila lelaki yang bersuara, walaupun isinya sama, tapi impaknya berbeza...









lebih-lebih lagi pada pandangan si rakus nafsu serakah semuanya,

mmg jelas kehinaannya, bukan apa yg dilihat melalui nafsunya yang hina, tetapi yg melihat dengan nafsu itulah yg hina, jgn menyalahkan agama, dikatanya itu semua fitrah manusia, tp bukankah agama sudah menunjuk jalan penyelesaiannya, jadi jgn buat alasan wahai si penipu durjana








lalu saya tertanya-tanya, bila emosi yg brbicara, nmpk lah segala kekurangannya,  tapi bila hati dan akal bersatu membincangkannya, maka, jelaslah keistimewaannya...


mungkin wanita ini manusia kelas kedua, pada pndgn manusia seluruhnya, wanita bukan lah pewaris harta, bukan juga pewaris nama keluarga, lalu, bila kita mencari dimana istimewanya wanita melalui pandangan manusia, mungkin kita tak kan jumpa, mungkin juga akan kecewa..







justeru, 
saya menamatkan sahaja, 
pencarian saya, 
mencari harga wanita, 
melalui pandangan manusia...






sy kembali kepada 
yang mencipta saya
yang mencipta wanita semuanya
yang mencintai saya
yang mencintai wanita semuanya
yang menyempurnakan saya
yang menyempurnakan wanita semuanya





dan saya tenang dgn fitrahnya wanita, yg penuh dgn cinta, yg istimewa, 

kdg2 Dia mmberikan kita 'cuti' dr solat dn puasa utk memberikan kita ruang utk rindu pada Dia, kerna Dia juga rindu pada kita, 

Dia mnjadikan kita lembut supaya manusia yg kita sayangi tenang dgn kita, sptmana kita tenang slalu dgn Dia, 

dan apabila manusia mghinakan kita dgn nafsu mereka, mrekalah yg sebenarnya hina, mereka menghina dan terhina, tidakkah mereka mmbaca surat cinta Dia? penuh bukti cinta Dia pada kita, dan apabila mereka mencintai kita, kan ada jalannya? 

mmg kita bukan pewaris harta dan nama keluarga, sbb Dia tk nk bebankan kita, dgn dunia yg sementara, malahan Dia nak bagi tugas yg lebih utama, mnjadi akar keluarga, mewujudkn cinta dalam keluarga, dan menyatukan cinta keluarga kita di syurgaNya




melalui Dia,
ada saya
ada Dia
ada cinta
Dia sempurna
dan saya tidak kecewa
terasa bahagia
terasa istimewa
terasa sempurna






wanita itu saya
wanita itu kita


intanhafizah

No comments: